Her følger en beskrivelse av faglig innhold i de 8 emnene samt kontaktperson på RO for hvert emne.
Emnene 3 og 7 kan også tas som ett sammenslått emne 3+7 med tittel: Økonomistyring og kvalitetsledelse
Emne 4 og 8 kan også tas som ett sammenslått emne 4+8 med tittel: Samhandling, kriser og konflikthåndtering
I tillegg er det utarbeidet emne 9 som er en fordypning med tittel: Endringsledelse på egen arbeidsplass
Studiet har en egen hjemmeside: http://lederutdanning-helse-omsorg.no/.
Emne 1 – Ledelse av myndiggjorte medarbeidere og utvikling av personlige lederegenskaper, 7,5 studiepoeng
Relasjonell ledelse
- Handlingskompetanse, refleksjonskompetanse, forskning i egen praksis
- Utvikling av eget lederutviklingsprogram
- Veiledning
- Bruk av basisgrupper
Ledelse av myndiggjorte medarbeidere
- Distribuert ledelse
- Teamledelse, selvledelse og operativ ledelse
- Kjennetegn ved den myndiggjorte og umyndiggjorte medarbeider
- Myndiggjøring i praksis
Utvikling av personlige lederferdigheter
- Lederrolle og lederfunksjon
- Ledelse og personlighet
- Ledelsesform
- En kontinuerlig prosess
Ledelsesdilemmaer i kommunal sektor
- Forholdet mellom politikk og administrasjon
- Hierarkisk vs. selvledelse på operativt nivå
- Ledelse mellom makt og tillit
- Identitetsbygging vs. nettverksdeltakelse
Kontaktpersoner
Emne 2 – Strategisk kompetanseplanlegging , -styring og -utvikling, 7,5 studiepoeng
Strategisk kompetanseplanlegging
- Generell innføring i strategibegrepet relatert til ledelse av menneskelige ressurser (LMR) i en tid hvor det stilles høye krav til tverrfaglig samarbeid
- Generell innføring i kompetansebegrepet
- Personalplanlegging og kompetansekartlegging
- Kompetanseplan
Strategisk kompetansestyring
- Beholde, rekruttere, utvikle og mobilisere
- Ledelse av menneskelige ressurser i tverrfaglige team og grupper
- Begrepsmodeller innen forskningstradisjonen Human resource management (HRM) og tradisjonell personaladministrasjon
- Insentivsystemer, ulike belønningssystemer og arbeidsrettslige forhold
Kompetanseutvikling
- Kompetanseutvikling i komplekse helse- og omsorgstjenester
- Veiledning i tverrfaglig og multietnisk samarbeid
- Karriereutvikling og kompetansetiltak
- Ledelse av tverrfaglige team og lærende organisasjoner
Personalledelse
- Sentrale ledelsesoppgaver som veiledning og teambygging
- Internasjonalisering av organisasjoner og arbeidsoppgaver – konsekvenser for personalledelse
- Etiske dilemmaer knyttet til strategisk personalledelse
- Strukturering, ledelse, personaladministrasjon. Samfunnskrav til personalarbeid, bla. medbestemmelse, kvinneperspektiv og etnisk mangfold.
Kontaktpersoner
Emne 3 – Virksomhetens økonomistyring og kvalitetsutvikling, 7,5 studiepoeng
Økonomi og regnskap
- Regnskapsforståelse, inntekts- og kostnadsbegreper
- Rammeverk og grunnleggende prinsipper for kommuneregnskapet
- Budsjettering og planlegging
- Økonomioppfølgning, kontroll og regnskap som en informasjonskilde
Ledelsesinformasjon for kommunale beslutningstakere
- Økonomistyring gjennom målstyring, resultatstyring mv.
- KOSTRA
- Innsatsstyrt finansiering (ISF)
- Balansert målstyring
Kvalitetsutvikling og kvalitetsforbedring
- Krav om system for internkontroll
- Om kontinuerlig kvalitetsforbedring
- Evalueringer, brukerdialog og medarbeiderundersøkelser
- Mål og resultatstyring
Kvalitetsverktøy og kvalitetsarbeid
- Utviklingen av benchmarking i forvaltningen, IPLOS og KOSTRA
- Eksempel på filosofi, metode og verktøy
- Registerdata som styringsverktøy
- Fallgruver, feilkilder og datatolking
- Brukerperspektiv på registerdata
- Informasjonsteknologi i kvalitetsutviklingsarbeidet
Kontaktpersoner
Emne 4 – Samhandling, kommunikasjon og forhandlingskompetanse, 7,5 studiepoeng
Pasientforløp
- Kommunenes “sørge for” ansvar
- Integrert og sammenhengende behandlingskjede
- Koordinatorfunksjonen
- Teknologiske løsninger
Forhandling og kommunikasjon
- Pasientrettigheter og brukermedvirkning
- Forhandling av samarbeidsavtaler, avtaleinngåelse
- Dialog som grunnlag for utvikling
- Saksbehandling og klagehåndtering
Tverrfaglig samarbeid
- Samarbeid med frivillige og pårørende
- Helse i plan, involvering av politisk nivå
- Ansvarsfordeling og organisering
- Fokus på forebygging og folkehelse, helhetlig helsefokus
Ekstern samhandling
- Samarbeidsavtaler – forhandling og avtaleutforming
- Likeverdighet mellom avtalepartnere
- Samarbeidsrutiner kommune/helseforetak
- Interkommunalt samarbeid
Kontaktpersoner
Emne 5 – Juss for ledere i helse- og omsorgstjenesten, 7,5 studiepoeng
Generell lovgivning og metode
- Lovoversikt for helse og omsorgstjenestene
- Grunnleggende forståelse og rettskildespørsmål
- Forvaltning av tjensteutøvelse som har sitt grunnlag i lovverket
- Personalledelse og juss
Særskilt lovgivning for helse og omsorgstjenestene
- Helsepersonelloven
- Helse- og omsorgstjenesteloven
- Pasient- og brukerrettighetsloven
- Andre lover og de mest sentrale forskriftene
Pasienters rettsstilling – ledere og saksbehnadling
- Rettsregler, rettigheter og plikter
- Forholdet mellom profesjonsetikk og lovverk
- Forvaltningen av rettigheter og ressurser
- Taushetsplikt,opplysningsrett, opplysningsplikt og meldeplikt (generelle krav til god saksbehandling)
Kvalitetskrav i utøvelsen av helse- og omsorgstjenester
- Ansvarsbegrepet, helsepersonellets ansvar
- Forsvarlighetskravet
- Dokumentasjon og journal
- Brukerrettigheter og klagehåndtering
Kontaktpersoner
Emne 6 – Ledelse av innovasjon og velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten, 7,5 studiepoeng
Kultur for innovasjon
- Hva er kreativitet? Hva er innovasjon?
- Ledelse av nytenkende prosesser (medbestemmelse, empowerment)
- Sosiale betingelser for innovasjon (kultur, enkelkrets vs dobbelkrets læring)
- Verdier og normer i offentlig sektor (profesjonskultur/byråkratiske prinsipper vs innovasjonskultur)
- Nettverk og praksisfellesskap
- Organisasjonens evne og kapasitet til å utnytte innovasjoner (the knowing – doing gap)
Struktur for innovasjon
- Målformulering/mål og delmål
- Ressurser/organisering og ansvar med vekt på prosjekt styring og ledelse
- Matrise organisering
- Ansvarskart og milepæls planer
- Forholdet mellom prosjekt og drift
- Økonomistyring
Brukermedvirkning og etikk
- Brukerens medvirkning i innovasjon ( et tjenesteperspektiv)
- Lov om off anskaffelser
- E-samhandling
- Kjernejournal – helsepersonell og bruker på samme arena
- Etikk
Velferdsteknologi/omsorgsteknologi
- Velferdsteknologi – hva og hvorfor?
- Hvordan velferdsteknologi kan forme arbeidspraksis og relasjoner
- Samarbeid/forankring
- Helsefremmende perspektiv
- Økonomi
Kontaktpersoner
Emne 7 – Kvalitetsledelse i helse- og omsorgstjenesten, 7,5 studiepoeng
Rammeverket for kvalitet
- Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
- Rammeverk for kvalitetsutvikling i offentlig sektor Common Assessment Framework (CAF)
- ISO 9001 – Internasjonal kvalitetsstandard for helsesektoren
- Internkontroll i helse- og omsorgstjenesten
Kvalitetsledelse
- Total kvalitetsledelse – virkemiddelkriterier og resultatkriterier
- Risiko- og sårbarhetsanalyser
- Prosjektledelse ved utvikling og implementering av kvalitetssystem
- Metoder for kvalitetsmåling
Prosessforbedring
- Avviksregistring
- Forebygging av avvik
- Praktiske prosedyrer ( PPS)
- Digitale verktøy for avviksregistring og lukking
Løpende forbedring og oppfølging
- Internkontroll i helse- og omsorgstjenesten
- Medvirkning til kvalitetsforbering
- Løpende forbedring/Demings sirkel
- Ledelsens gjennomgang/resultatvurdering
Kontaktpersoner
Emne 8 – Håndtering av konflikter og kriser i ledelsesperspektiv for helse- og omsorgstjenesten, 7,5 studiepoeng
Konfliktforståelse
- Hva er en konflikt?
- Konflikter som livsvilkår
- Konflikter som eskalerer
- Kompleksitet, gruppe- og individkonflikter
Konflikthåndtering
- Strategier i konflikthåndtering
- Konfliktspiral, hva forsterker og hva forhindrer eskalering
- Leder som fasilitator, veileder, megler eller «dommer»
- Konfliktløsning ved bruk av utenforstående megler
Kriser og kriseforståelse
- Hva er en krise sett i et ledelsesperspektiv?
- Mennesket i kriser
- Kriser på individ- og gruppenivå
- Kriseberedskap/mentalt forberedt på uforutsette hendelser
Krisehåndtering
- Lederens håndtering av kriser
- Sorg, støtte og sosiale nettverk
- Bearbeidingssamtaler
- Krisekommunikasjon, mediekontakt og mediebruk
Kontaktpersoner
Emne 3+7 - Økonomistyring og kvalitetsledelse, 15 studiepoeng
Første samling (2 dager)
- Grunnleggende kommuneøkonomi
- Økonomistyring som lederfunksjon
- Planlegging og budsjettering
- Resultatindikatorer for økonomistyring
- Kommunens økonomireglement
- Økonomioppfølging, kontroll og rapportering
- Kommune-stat-rapportering (KOSTRA)
Andre samling (2 dager)
- Kvalitetsutvikling i et organisasjonsperspektiv
- Kvalitetsbegrepet og bruk av resultatindikatorer for kvalitet
- Balansert målstyring
- Internkontroll
- Hvordan måle subjektiv og objektiv kvalitet
- Benchmarking som metode for utvikling av produktivitet og kvalitet
Tredje samling (3 dager)
- National strategi for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
- Internkontroll i helse- og omsorgstjenesten
- Risiko- og sårbarhetsanalyser
- Prosjektledelse
- Registering og forebygging av avvik
- Praktiske prosedyrer (PPS)
- Digitale verktøy for registrering og lukking av avvik
- Internkontroll i helse- og omsorgstjenesten
- Medvirkning til kvalitetsforbedring
- Løpende forbedring / Demings sirkel
- Ledelsens gjennomgang / resultatvurderin
Kontaktpersoner
Emne 4+8 - Samhandling, kriser og konflikthåndtering, 15 studiepoeng
Lederkommunikasjon i profesjonell samhandling (første samling, 2 dager)
- Hvordan kommunisere for å styrke en relasjon
- Systematisk kommunikasjonsforståelse og metakommunikasjon
- Kommunikasjon som formidling av retorikk
- Dialog som grunnlag for utvikling
- Tverrfaglig og flerfaglig samarbeid
- Likveverdighet mellom samarbeidsparter
- Samarbeid med avtaler som grunnlag
Konflikt- og kriseforståelsen (andre samling, 2 dager)
- Hva er konflikt?
- Konflikter som livsvilkår
- Konflikter som eskalerer
- Kompleksitet, gruppe- og individkonflikter
- Hva er krise sett i et lederperspektiv
- Mennesker i krise
- Kriser på individ- og gruppenivå
Konfliktløsning og krisehåndtering (3 samling , 3 dager)
- Strategier i konfliktløsning
- Konfliktspiral, hva forsterker og forhindrer eskalering
- Lederen som fasilitator, veileder, megler eller dommer
- Konfliktløsning ved bruk av utenforstående megler
- Lederens håndtering av organisasjonens kriser
- Sorg, støtte og sosiale nettverk
- Bearbeidingssamtaler
- Krisekommunikasjon, mediekontakt og mediebruk
- Kriseberedskap – å være forberedt på uforutsette, plutselige hendelser
Kontaktpersoner
Emne 9 - fordypning. Endringsledelse på egen arbeidsplass, 15 studiepoeng
Endringsmomentum
- Grunnlagsforståelse for endring
- Mulighetsrommet (kreativitet)
- Evaluering av erfarte endringsprosesser (med utgangspunkt i egne erfaringer og egen praksis).
- Ulike perspektiv for endringer
Ledelse av endringsprosesser
- Læring og kultur for endring
- Lederrollen og ledelsesmetoder
- «Å stå i » endringer
- Involvering (myndiggjøring, eierskap og trygghet)
Implementering av endring
- Kontinuerlig forbedring
- Omskaping som sosial prosess
- Kunnskapsdeling
- Metoder for implementering og evaluering