Emner

Her følger en beskrivelse av faglig innhold i de 8 emnene samt kontaktperson på RO for hvert emne.

Emnene 3 og 7 kan også tas som ett sammenslått emne 3+7 med tittel: Økonomistyring og kvalitetsledelse

Emne 4 og 8 kan også tas som ett sammenslått emne 4+8 med tittel: Samhandling, kriser og konflikthåndtering

I tillegg er det utarbeidet emne 9  som er en fordypning med tittel: Endringsledelse på egen arbeidsplass

Studiet har en egen hjemmeside: http://lederutdanning-helse-omsorg.no/.

Emne 1 – Ledelse av myndiggjorte medarbeidere og utvikling av personlige lederegenskaper, 7,5 studiepoeng

Relasjonell ledelse
  • Handlingskompetanse, refleksjonskompetanse, forskning i egen praksis
  • Utvikling av eget lederutviklingsprogram
  • Veiledning
  • Bruk av basisgrupper
Ledelse av myndiggjorte medarbeidere
  • Distribuert ledelse
  • Teamledelse, selvledelse og operativ ledelse
  • Kjennetegn ved den myndiggjorte og umyndiggjorte medarbeider
  • Myndiggjøring i praksis
Utvikling av personlige lederferdigheter
  • Lederrolle og lederfunksjon
  • Ledelse og personlighet
  • Ledelsesform
  • En kontinuerlig prosess
Ledelsesdilemmaer i kommunal sektor
  • Forholdet mellom politikk og administrasjon
  • Hierarkisk vs. selvledelse på operativt nivå
  • Ledelse mellom makt og tillit
  • Identitetsbygging vs. nettverksdeltakelse
Kontaktpersoner

Emne 2 – Strategisk kompetanseplanlegging , -styring og -utvikling, 7,5 studiepoeng

Strategisk kompetanseplanlegging
  • Generell innføring i strategibegrepet relatert til ledelse av menneskelige ressurser (LMR) i en tid hvor det stilles høye krav til tverrfaglig samarbeid
  • Generell innføring i kompetansebegrepet
  • Personalplanlegging og kompetansekartlegging
  • Kompetanseplan
Strategisk kompetansestyring
  • Beholde, rekruttere, utvikle og mobilisere
  • Ledelse av menneskelige ressurser i tverrfaglige team og grupper
  • Begrepsmodeller innen forskningstradisjonen Human resource management  (HRM) og tradisjonell personaladministrasjon
  • Insentivsystemer, ulike belønningssystemer og arbeidsrettslige forhold
Kompetanseutvikling
  • Kompetanseutvikling i komplekse helse- og omsorgstjenester
  • Veiledning i tverrfaglig og multietnisk samarbeid
  • Karriereutvikling og kompetansetiltak
  • Ledelse av tverrfaglige team og lærende organisasjoner
Personalledelse
  • Sentrale ledelsesoppgaver som veiledning og teambygging
  • Internasjonalisering av organisasjoner og arbeidsoppgaver – konsekvenser for personalledelse
  • Etiske dilemmaer knyttet til strategisk personalledelse
  • Strukturering, ledelse, personaladministrasjon. Samfunnskrav til personalarbeid, bla. medbestemmelse, kvinneperspektiv og etnisk mangfold.
Kontaktpersoner

Emne 3 – Virksomhetens økonomistyring og kvalitetsutvikling, 7,5 studiepoeng

Økonomi og regnskap
  • Regnskapsforståelse, inntekts- og kostnadsbegreper
  • Rammeverk og grunnleggende prinsipper for kommuneregnskapet
  • Budsjettering og planlegging
  • Økonomioppfølgning, kontroll og regnskap som en informasjonskilde
Ledelsesinformasjon for kommunale beslutningstakere
  • Økonomistyring gjennom målstyring, resultatstyring mv.
  • KOSTRA
  • Innsatsstyrt finansiering (ISF)
  • Balansert målstyring
Kvalitetsutvikling og kvalitetsforbedring
  • Krav om system for internkontroll
  • Om kontinuerlig kvalitetsforbedring
  • Evalueringer, brukerdialog og medarbeiderundersøkelser
  • Mål og resultatstyring
Kvalitetsverktøy og kvalitetsarbeid
  • Utviklingen av benchmarking i forvaltningen, IPLOS og KOSTRA
  • Eksempel på filosofi, metode og verktøy
  • Registerdata som styringsverktøy
  • Fallgruver, feilkilder og datatolking
  • Brukerperspektiv på registerdata
  • Informasjonsteknologi i kvalitetsutviklingsarbeidet
Kontaktpersoner

Emne 4 – Samhandling, kommunikasjon og forhandlingskompetanse, 7,5 studiepoeng

Pasientforløp
  • Kommunenes “sørge for” ansvar
  • Integrert og sammenhengende behandlingskjede
  • Koordinatorfunksjonen
  • Teknologiske løsninger
Forhandling og kommunikasjon
  • Pasientrettigheter og brukermedvirkning
  • Forhandling av samarbeidsavtaler, avtaleinngåelse
  • Dialog som grunnlag for utvikling
  • Saksbehandling og klagehåndtering
Tverrfaglig samarbeid
  • Samarbeid med frivillige og pårørende
  • Helse i plan, involvering av politisk nivå
  • Ansvarsfordeling og organisering
  • Fokus på forebygging og folkehelse, helhetlig helsefokus
Ekstern samhandling
  • Samarbeidsavtaler – forhandling og avtaleutforming
  • Likeverdighet mellom avtalepartnere
  • Samarbeidsrutiner kommune/helseforetak
  • Interkommunalt samarbeid
Kontaktpersoner

Emne 5 – Juss for ledere i helse- og omsorgstjenesten, 7,5 studiepoeng

Generell lovgivning og metode
  • Lovoversikt for helse og omsorgstjenestene
  • Grunnleggende forståelse og rettskildespørsmål
  • Forvaltning av tjensteutøvelse som har sitt grunnlag i lovverket
  • Personalledelse og juss
Særskilt lovgivning for helse og omsorgstjenestene
  • Helsepersonelloven
  • Helse- og omsorgstjenesteloven
  • Pasient- og brukerrettighetsloven
  • Andre lover og de mest sentrale forskriftene
Pasienters rettsstilling – ledere og saksbehnadling
  • Rettsregler, rettigheter og plikter
  • Forholdet mellom profesjonsetikk og lovverk
  • Forvaltningen av rettigheter og ressurser
  • Taushetsplikt,opplysningsrett, opplysningsplikt og meldeplikt (generelle krav til god saksbehandling)
Kvalitetskrav i utøvelsen av helse- og omsorgstjenester
  • Ansvarsbegrepet, helsepersonellets ansvar
  • Forsvarlighetskravet
  • Dokumentasjon og journal
  • Brukerrettigheter og klagehåndtering
Kontaktpersoner

Emne 6 – Ledelse av innovasjon og velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten, 7,5 studiepoeng

Kultur for innovasjon
  • Hva er kreativitet? Hva er innovasjon?
  • Ledelse av nytenkende prosesser (medbestemmelse, empowerment)
  • Sosiale betingelser for innovasjon (kultur, enkelkrets vs dobbelkrets læring)
  • Verdier og normer i offentlig sektor (profesjonskultur/byråkratiske prinsipper vs innovasjonskultur)
  • Nettverk og praksisfellesskap
  • Organisasjonens evne og kapasitet til å utnytte innovasjoner (the knowing – doing gap)
Struktur for innovasjon
  • Målformulering/mål og delmål
  • Ressurser/organisering og ansvar med vekt på prosjekt styring og ledelse
  • Matrise organisering
  • Ansvarskart og milepæls planer
  • Forholdet mellom prosjekt og drift
  • Økonomistyring
Brukermedvirkning og etikk
  • Brukerens medvirkning i innovasjon ( et tjenesteperspektiv)
  • Lov om off anskaffelser
  • E-samhandling
  • Kjernejournal – helsepersonell og bruker på samme arena
  • Etikk
Velferdsteknologi/omsorgsteknologi
  • Velferdsteknologi – hva og hvorfor?
  • Hvordan velferdsteknologi kan forme arbeidspraksis og relasjoner
  • Samarbeid/forankring
  • Helsefremmende perspektiv
  • Økonomi
Kontaktpersoner

Emne 7 – Kvalitetsledelse i helse- og omsorgstjenesten, 7,5 studiepoeng

Rammeverket for kvalitet
  • Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
  • Rammeverk for kvalitetsutvikling i offentlig sektor Common Assessment Framework (CAF)
  • ISO 9001 – Internasjonal kvalitetsstandard for helsesektoren
  • Internkontroll i helse- og omsorgstjenesten
Kvalitetsledelse
  • Total kvalitetsledelse – virkemiddelkriterier og resultatkriterier
  • Risiko- og sårbarhetsanalyser
  • Prosjektledelse ved utvikling og implementering av kvalitetssystem
  • Metoder for kvalitetsmåling
Prosessforbedring
  • Avviksregistring
  • Forebygging av avvik
  • Praktiske prosedyrer ( PPS)
  • Digitale verktøy for avviksregistring og lukking
Løpende forbedring og oppfølging
  • Internkontroll i helse- og omsorgstjenesten
  • Medvirkning til kvalitetsforbering
  • Løpende forbedring/Demings sirkel
  • Ledelsens gjennomgang/resultatvurdering
Kontaktpersoner

Emne 8 – Håndtering av konflikter og kriser i ledelsesperspektiv for helse- og omsorgstjenesten, 7,5 studiepoeng

Konfliktforståelse
  • Hva er en konflikt?
  • Konflikter som livsvilkår
  • Konflikter som eskalerer
  • Kompleksitet, gruppe- og individkonflikter
Konflikthåndtering
  • Strategier i konflikthåndtering
  • Konfliktspiral, hva forsterker og hva forhindrer eskalering
  • Leder som fasilitator, veileder, megler eller «dommer»
  • Konfliktløsning ved bruk av utenforstående megler
Kriser og kriseforståelse
  • Hva er en krise sett i et ledelsesperspektiv?
  • Mennesket i kriser
  • Kriser på individ- og gruppenivå
  • Kriseberedskap/mentalt forberedt på uforutsette hendelser
Krisehåndtering
  • Lederens håndtering av kriser
  • Sorg, støtte og sosiale nettverk
  • Bearbeidingssamtaler
  • Krisekommunikasjon, mediekontakt og mediebruk
Kontaktpersoner

Emne 3+7 - Økonomistyring og kvalitetsledelse, 15 studiepoeng

Første samling (2 dager)

  • Grunnleggende kommuneøkonomi
  • Økonomistyring som lederfunksjon
  • Planlegging og budsjettering
  • Resultatindikatorer for økonomistyring
  • Kommunens økonomireglement
  • Økonomioppfølging, kontroll og rapportering
  • Kommune-stat-rapportering (KOSTRA)
Andre samling (2 dager)
  • Kvalitetsutvikling i et organisasjonsperspektiv
  • Kvalitetsbegrepet og bruk av resultatindikatorer for kvalitet
  • Balansert målstyring
  • Internkontroll
  • Hvordan måle subjektiv og objektiv kvalitet
  • Benchmarking som metode for utvikling av produktivitet og kvalitet
Tredje samling (3 dager)
  • National strategi for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
  • Internkontroll i helse- og omsorgstjenesten
  • Risiko- og sårbarhetsanalyser
  • Prosjektledelse
  • Registering og forebygging av avvik
  • Praktiske prosedyrer (PPS)
  • Digitale verktøy for registrering og lukking av avvik
  • Internkontroll i helse- og omsorgstjenesten
  • Medvirkning til kvalitetsforbedring
  • Løpende forbedring / Demings sirkel
  • Ledelsens gjennomgang / resultatvurderin
Kontaktpersoner

Emne 4+8 - Samhandling, kriser og konflikthåndtering, 15 studiepoeng

Lederkommunikasjon i profesjonell samhandling (første samling, 2 dager)
  • Hvordan kommunisere for å styrke en relasjon
  • Systematisk kommunikasjonsforståelse og metakommunikasjon
  • Kommunikasjon som formidling av retorikk
  • Dialog som grunnlag for utvikling
  • Tverrfaglig og flerfaglig samarbeid
  • Likveverdighet mellom samarbeidsparter
  • Samarbeid med avtaler som grunnlag
Konflikt- og kriseforståelsen (andre samling, 2 dager)
  • Hva er konflikt?
  • Konflikter som livsvilkår
  • Konflikter som eskalerer
  • Kompleksitet, gruppe- og individkonflikter
  • Hva er krise sett i et lederperspektiv
  • Mennesker i krise
  • Kriser på individ- og gruppenivå
Konfliktløsning og krisehåndtering (3 samling , 3 dager)
  • Strategier i konfliktløsning
  • Konfliktspiral, hva forsterker og forhindrer eskalering
  • Lederen som fasilitator, veileder, megler eller dommer
  • Konfliktløsning ved bruk av utenforstående megler
  • Lederens håndtering av organisasjonens kriser
  • Sorg, støtte og sosiale nettverk
  • Bearbeidingssamtaler
  • Krisekommunikasjon, mediekontakt og mediebruk
  • Kriseberedskap – å være forberedt på uforutsette, plutselige hendelser
Kontaktpersoner

Emne 9 - fordypning. Endringsledelse på egen arbeidsplass, 15 studiepoeng

Endringsmomentum
  • Grunnlagsforståelse for endring
  • Mulighetsrommet (kreativitet)
  • Evaluering av erfarte endringsprosesser (med utgangspunkt i egne erfaringer og egen praksis).
  • Ulike perspektiv for endringer
Ledelse av endringsprosesser
  • Læring og kultur for endring
  • Lederrollen og ledelsesmetoder
  • «Å stå i » endringer
  • Involvering (myndiggjøring, eierskap og trygghet)
Implementering av endring
  • Kontinuerlig forbedring
  • Omskaping som sosial prosess
  • Kunnskapsdeling
  • Metoder for implementering og evaluering
Kontaktpersoner